Odsłony: 42
Miasta przymierzają się do stref czystego transportu. Starsze auta nie wjadą
Od 24 grudnia 2021 r. władze polskich miast mogą powoływać elastyczne strefy czystego transportu. Wjadą do nich tylko te auta spalinowe, które zostaną wskazane przez samorząd. Już wiadomo, jakie są ich pierwsze założenia.
Strefy wstają z kolan
Nowelizacja Ustawy o elektromobilności wejdzie w życie 24 grudnia 2021 r. Od tego dnia zmienią się zasady obowiązujące w strefach czystego transportu. Dziś mogą w nich poruszać się wyłącznie pojazdy bezemisyjne i jeżdżące na gaz ziemny. Teoretycznie, bo zapis jest tak restrykcyjny, że w zasadzie równa się wyłączeniu danego obszaru z ruchu. Dlatego – po fiasku Krakowa – obecnie w Polsce nie ma ani jednej takiej strefy. To ma się jednak niebawem zmienić.
W nowelizacji, która powstawała niemal przez rok, uwzględniono wszystkie uwagi zgłoszone przez prezydentów dziesięciu miast zainteresowanych stworzeniem takich stref. Od 24 grudnia to samorząd będzie mógł wskazać, jakim pojazdom będzie wolno wjeżdżać do powołanej na terenie miasta strefy. Będą to mogły być również auta spalinowe spełniające określoną przez władze lokalne normę emisji spalin Euro.