Odsłony: 67
Rysunek Rafaela Santi
Radio i Telewizja Pomost w Warszawie
W trakcie uroczystej prezentacji dla zaproszonych na Zamek Królewski w Warszawie mediów, prof. Wojciech Fałkowski powiedział: -…Rysunek Rafaela Santi, który wszedł do kolekcji zamkowej, wchodzi zarazem do zasobu kulturalnego Polski. Podwyższa on rangę polskich zbiorów. Jednocześnie przypomina o bolesnej stracie w czasie II wojny światowej, czyli o skradzionym „Portrecie młodzieńca” Rafaela Santi z kolekcji znamienitego rodu Czartoryskich.
Kim był wspomniany Rafael Santi
Znany wszystkim włoski artysta Rafael, którego właściwe nazwisko brzmiało Raffaello Santi Sanzio, przyszedł na świat dnia 28 marca 1483 roku we włoskim miasteczko Urbino. Zmarł on w bardzo młodym wieku w dniu 6 kwietnia 1520 roku w Rzymie. Był to włoski malarz oraz architekt, będący najmłodszym z trojga rodzeństwa, słynnych włoskich renesansowych artystów. Jest on rozpoznawany, z wielu przedstawień malarskich portretu Madonny.
W Warszawie na Królewskim Zamku
Zakupienie rysunku Rafaela Santi, zasila wielki zbiór sztuki włoskiej. Jest ona jak nie trudno się domyśleć, fundamentem kultury europejskiej w Polsce. Zaprezentowanie dzieła tego włoskiego mistrza, jest pewnego rodzaju przedstawieniem pierwszej w Polsce wystawy dzieł Rafaela. Rysunek tego włoskiego mistrza renesansu, jak zwykle przemawia swobodą i precyzją. Wyróżnia go zarówno bardzo piękna i swobodna kreska, a z drugiej strony niebywałe wprost ujęcie całościowe narysowanej postaci, co jest domeną największych mistrzów.
Rysunek rzymskiego wojownika
Rysunek Rafaela, przedstawia wojownika w antykizującym stroju. To z całą pewnością legendarny rzymski bohater Gajusz Mucjusz Scewola. Gdy Scewola został pojmany do niewoli przez króla Etrusków, Porsennę, rzymski wojownik nie przestraszył się i nie zasmucił z zaistniałej sytuacji. Gajusz Mucjusz Scewola włożył rękę do ognia, by zademonstrować wszystkim, że nie boi się on tortur ani śmierci ze strony etruskiego nieprzyjaciela. Historia ta została opisana przez Tytusa Liwiusza w jego autorskich rocznikach zatytułowanych „Dzieje Rzymu od założenia miasta”. Rafael naszkicował wojownika z profilu, aby nadać postaci tej szczególnej powagi. W wyciągniętej prawej ręce, Rzymianin ten dzierży miecz, a pod lewym ramieniem tarczę typu rotella. Pierś wojownika osłania napierśnik all’antica, zaś z jego ramion swobodnie spływa płaszcz, niemy świadek tej patowej dla Scewoli sytuacji.
Skróty perspektywiczne
Szczególną uwagę widza patrzącego na rysunek Santiego, przyciągają nietuzinkowe wprost ujęcia skrótów perspektywicznych. Są one widoczne w partii stóp narysowanego żołnierza. Niezwykłe wprost piękno tego rysunku opiera się na prostocie, znamionującej talent malarza.
Redakcja Radia i Telewizji „Pomost” dziękuje pani Paulinie Szwed-Piestrzeniewicz za zaproszenie na Zamek Królewski w Warszawie.
red.Ewa Michałowska- Walkiewicz
Dziennikarka Radia i Telewizji”POMOST”